Hlavní navigace

Netradiční AJAX uživatelské prostředí Windows Live Search

17. 7. 2006 15:04 (aktualizováno) David Antoš

Jelikož o Google kalendáři již psal Milan Kryl (a článek se screenshoty je momentálně nedostupný), podívejme se na dnes představené ukázkové uživatelské prostředí (UP) Windows Live Search. První šok je brutální vyčištění úvodní stránky. Portály se honí za co nejmenší stránkou, až nakonec u Windows Live zbylo jen logo a formulář pro vyhledávání. Toto je celá úvodní stránka:

Brutální redukce.


A pak že se Google nedá překonat! :-) Interface výsledků hledání je má většina vyhledávačů prakticky identické. Nahoře logo, formulář a pár odkazů (News, Local, Shopping…), vlevo 10 výsledků a napravo reklama. Dole pak stránkování. Porovnejte Google, Yahoo!, MSN a Ask. Microsoft se v tomto experimentu pokusil promyslet UP vyhledávání zcela odznova. A… celkem se mu to povedlo!

Windows Live Search je předně velice pěkná AJAXová aplikace. Vše funguje bez refreshů, nebo alespoň zdánlivě bez refreshů. První šokující zážitek je to, že neuvidíte žádný scrollbar, počet výsledků na stránce se přizpůsobí velikost okna Vašeho prohlížeče. Uvidíte tak tedy přibližně 5 odkazů, což je sice nezvyklé, ale nikoliv špatné. Většina lidí stejně kliká na odkazy na předních pozicích, vyhledávače jsou navíc dnes dostatečně relevantní, aby 5 odkazů stačilo.

Další funkce se skrývá za tímto posuvníkem Posuvník.. Tím si nastavíte, jak dlouhý má být popis každého odkazu. Standardní, bez popisu úplně, nebo naopak i s doplňujícími funkcemi (zatím jen „Search within this site“). Tím také ovlivníte, kolik odkazů se Vám na stránce objeví. Vše je pochopitelně pěkně AJAXové, jednoduché.

Nejspornější i nejzajímavější je, jak Windows Live vyřešilo stránkování. Zapomeňte na něj. Místo toho zde je jakýsi posuvník, kterým rolujete k odkazům na dalších pozicích, třeba donekonečna. Bez refreshů. Je to nezvyklé, ale těžko činit z prvního dojmu závěry. Dovedu si představit, že právě takováto podoba UP dokáže přinést lepší uživatelský zážitek. Osobně jsem zvyklý na Google, ale pokud bych Windows Live nějaký čas používal, možná bych se snadno navykl.

Microsoft ukazuje na své doméně Live.com zajímavou směsice různých nápadů a služeb. Postupně však jeho představa nového pojetí portálu začíná nabývat ostřejší rysy a rozhodně to není nudné. Pokud snad nemá šanci ohrozit pozici lídra trhu – Googlu – pak se alespoň v souboji s Yahoo! ukazuje jako ten inovativnější. Otázkou zůstává, jak budou tyto koncepty převedeny do praxe. Rozhodně bych však Microsoft nezatracoval, v portálových službách dělá velký krok kupředu a spolu s integrací online služeb do Visty a IE 7 má dobré šance.

Problémem Microsoftu tak nakonec možná paradoxně nebude kvalita, ale značka. Lidé budou chodit na Google i kdyby byl Live portál lepší.

Klikni.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).