Hlavní navigace

Proboha ať Google to YouTube nekupuje!

10. 1. 2007 21:50 (aktualizováno) David Antoš

Internetovými i tradičními médii koluje fáma, že je Google v jisté fázi jednání s YouTube o odkoupení této služby. První s touto zprávou přišel TechCrunch, což mě zanechávalo v klidu. TechCrunch je dobrý zdroj, pokud vás zajímají nové x.0 služby, spíše jako rozcestník než zdroj kvalitních informací. Objevuje se na něm také řada nesmyslů, takže mě nějaký dohad bez zdroje a dokonce bez velké víry autora v jeho správnost nemohl znervóznit.

Jenže u TechCrunch to nezůstalo. Jen pár hodin poté stejnou zprávu s jiným zdrojem uveřejnil i v mých očích důvěryhodnější The Wall Street Journal (neodkazuji, článek je určen jen platícím čtenářům). Ten navíc potvrdil i stejnou cenu, kterou publikoval TechCrunch – 1,6 miliardy dolarů.

Pane bože! Lavina se spustila a dnes o tomto obchodě píší všichni a jako o hotové věci. Žádná dementování, naopak více detailů. Na blogu The New York Times (mimochodem zajímavá metoda, jak se očistit od falešné spekulace – vždyť to byl blog, na ty přece přísná pravidla korektnosti neplatí) se píše o jakýchsi informacích od zainteresovaných osob, kteří dohodu vidí téměř uzavřenou. Oficiálně oznámena by prý mohla být již dnes odpoledne (nějakého amerického času). Zbývá jiskřička naděje, že celý tento rámus je vyvoláván pouhou snahou novinářů o něco nepřijít.

A rouhám se potřetí – Ježiši Kriste nedopusť to! Přestože na YouTube běháš v bederní roušce, udělej dobrý skutek a zabraň tomuto obchodu!

Tím nejlepším, co by Google s YouTube mohl udělat, je vzít jeho videa, přenést je na Google Video a YouTube zavřít. Jenže za takovou věc nikdo 35 miliard korun nezaplatí. Nepravděpodobné je také dlouhodobé provozování paralelních dvou videohostingů. Každopádně by tedy tato akvizice nějak postihla Google Video a to negativně. Byť Search Engine Journal s tím nesouhlasí.

Google Video je dobrá služba. V rámci možností. Byla by dokonce ještě lepší, kdyby se nesnažila soutěžit s YouTube a nepřebírala všechny ty hlouposti. Přesto se však Googlu daří udržovat ji celkem příjemnou a šikovnou. Jestli se blížíme době televize 3.0, pak k tomu má Google Video podstatně blíže než YouTube. Videa jsou na něm středem pozornosti, ostatní funkce jsou jen doplňkem, který má divákům spestřit sledování. Na YouTube je video malinkatým čtverečkem hozeným mezi mraky dalších odkazů, reklam, funkcí, vychytávek. Kašlu na štítky, na kanály, na hvězdičky a na sdílení! Chci sledovat video a to v co největší kvalitě a rozměru, jak je jen možné. Google Video mu poskytuje maximální plochu monitoru, přestože zatím nemá takovou kvalitu jako na DivX Stage 6.

Již jsem zde rozebíral, co videohostingům chybí k titulu televize 3.0 a dobytí televizních obrazovek a přenosných zařízení, co potřebují, aby porazily dnešní omezené televize. Googlu stačí čtyři věci – zvýšit kvalitu videí (lze, DivX to dokazuje), najít způsob, jak videa zpeněžit a přilákat tak k sobě velké producenty kvalitního obsahu (lze, Google již s videoreklamou experimentuje a není důvod, proč by měla být méně efektivní než dnešní televizní, ba naopak) a konečně vytvořit „inteligentní pořadač“, který by lidem dokázal automaticky naservírovat obsah podle jejich vkusu a nálady (ještě nemá nikdo, ale rozhodně se nejedná o nic komplikovanějšího než jsou třeba vyhledávací algoritmy) a konečně nacpat se do obýváku (což udělá, pokud skutečně dojde ke spolupráci s Applem s využitím iTV).

To jsou úkoly, které Google má. Pokud bude po této cestě kráčet, nestojí mu žádný komunitní web 2.0 plný domácího videa a kradeného obsahu v cestě. Koupě YouTube by znamenala uvázat si na nohu dělovou kouli. Možnosti jeho integrace jsou následující:

  1. YouTube zůstane, jak je, Google Video bude utlumeno či jako videohosting úplně zrušeno a stane se z něj pouze univerzální vyhledávač videa na Internetu, který bude těžit z partnerství s YouTube. Tato možnost by byla ještě docela příjemná, nabízela by totiž možnost zachování uživatelského rozhraní Google Videa.
  2. YouTube a Google Video splynou a zůstane silnější značka YouTube. Aby komunita jeho uživatelů neutekla, zůstane většina při starém, asi zmizí reklamy, ale jinak se nic zásadního nezmění. Časem by se snad mohly některé vlastnosti Google Videa postupně probojovat do designu YouTube, ale rozhodně jen velmi opatrně.
  3. YouTube a Google Video splynou, zůstane logická značka Google Video. Design služby bude v jistém smyslu vycházet ze současné verze, ale bude doplněn o všechny potřebné funkce z YouTube, aby jeho uživatelé nepociťovali velké nepohodlí, velkou revoluci. Toho se bojím nejvíc, protože to vypadá dosti pravděpodobně. Google už zkopírovat rozhraní YouTube testoval, takže taková možnost je zcela reálná. Nevím, jestli to je jen cesta k většinovému uživateli a jestli je většinový uživatel skutečně masochista, který preferuje rozhraní s horší použitelností, ale poslední kompletní předělání Google Readeru mě v mých obavách utvrzuje – jakoby v nové vlně přestávala být „jednoduchost“ hlavním mottem. Ve své přednášce, kterou jsem zde již také inzeroval, Barry Schwartz tvrdí, že lidé obecně touží po více funkcích, po větším výběru, ale pak jsou šťastnější s omezenou nabídkou. Snad se tím Google bude řídit a případ Google Readeru je jen exces. Ještě by mohlo dojít k předělání Gmailu do podoby Yahoo! Mailu a hrůza by byla dokonána. Ale to jsem odbočil.

Ať se tato spekulace ukáže být pouze spekulací. Ať do YouTube utopí peníze třeba Yahoo!, nebo Disney, nebo Time Warner. Ať si Google uchová své směřování a místo kupování komunity producentů nekvalitního obsahu se radši soustředí na další inovace. Ať také nepropadá web 2.0 bublině a neztrácí iniciativu směrem k budoucnosti.

Aktualizace: Google YouTube skutečně koupil.

Sdílet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).