Internet Info, s.r.o. Lupa Root Měšec Podnikatel DigiZone Slunečnice Vitalianew Bomba Navrcholu Weblogy Jagg Woko Dobrý web Computer.cz SK: MojeLinky
Lupa.czBlogyjilm.blog.lupa.cz

Centrum se rozpadá

jilm, 27. 09. 2006, 22:31 v kategorii Centrum,

Ne, nechci v tomto krátkém spotu hodnotit nové služby Centra, nemám ani žádná pikantní odhalení týkající se jeho personální politiky. Pouze bych rád ukázal, jak se značka Centrum.cz během poslední doby rozmělnila a rozpadla.

Pokud se podíváte na zahraniční portály, pracují obvykle s jednou internetovou značkou, kromě Microsoftu který jaksi lavíruje mezi MSN a Windows Live. Výjimkou jsou nějaké pohlcené služby, které si po jistou dobu mohou zachovat svou identitu. Na mysli mám zejména třeba del.icio.us, jehož uživatelé by na jakýkoliv pokus o násilné začlenění do Yahoo asi reagoval tak bouřlivě, že zatím vše zůstává při starém.

V případě českých portálů je situace trochu odlišná. Prakticky jen jednu značku používá pouze Atlas, Seznam i Centrum mají svoji identitu více rozloženou. Seznam kromě své základní značky používá i označení jako Mapy, Sreality, Novinky, Lidé, Spolužáci atd. Jeho postup je ale konzistentní a dává podle mého názoru smysl. Seznam je značka pro vyhledávání a (méně) email. Komunitní služby mají svoji vlastní značku okolo Lidé, inzerentní servery jsou vždy Sněco a poslední autonomní jednotkou je zpravodajství. V zásadě tedy Seznam používá pět typů značek, které však mají velmi jednotnou podobu.

Novinky a Sport mají spolu podobné logo, jinak jsou však na Seznamu graficky nezávislí. Zbytek značek používá stejný typ písma, který je díky síle hlavní značky Seznamu celkem známý a se Seznamem indentifikovatelný. To platí zcela u inzerentních služeb, stejně jako u Map - podoba jejich log navíc pracuje s charakteristickými barvami, tedy první písmo červené a zbytek černý. Trochu stranou jsou komunitní služby, které mají stejný typ písma, ale híří všemi barvami duhy (až na Spolužáky) - jejich náležitost k Seznamu je tedy celkem patrná, ale není nucená.

Takovýto přístup mi přijde velmi logický. České portály ještě více než ty zahraniční nejsou jen nástroji, ale i samotnými poskytovateli obsahu. Značka Seznam Bulvár je pro bulvární magazín jistě o dost horší než Super.cz. Stejně tak zcela logické je vytvořit silnou značku pro komunitní portál. Pokud je vše děláno systematicky, není v ničem problém.

A nyní se podívejte na "strategii" budování značky Centra. Možná stačí jen ukázat, s jakými značkami tento portál pracuje.

centrum

email

herna

automix

realitymix

xchat

aktuálně

tv programy

supermapy

mojerande

světvěcí

zdravíweb

finance

cestování

fotoalba

žena

bydletelépe

bleskově

sportplus

počasí

webpark

morfeo

showbizz



Mimochodem problém není jen se značkami a logy. Když si služby Centra projdete, neuvidíte téměř žádný jednoticí prvek. Na začátku přitom všechny jeho služby shodnou podobu měly. Ale s každou změnou se aktualizace dočkalo méně a méně těch původních, takže zatímco Webpark má design zcela původní, domovská stránka se mění rok co rok a zcela zásadně. Nemluvě o spoustě méně významných služeb, které Centru vlastně dodávají jiné společnosti jako třeba obchod s mobilním obsahem. Celý tento rozpad značky a jednoty portálu je myslím krásnou ilustrací neexistence jasné představy o svém budoucím směřování, které kromě Seznamu u nás trpí oba zbývající portály.

Komentáře (38)

  1. 27. 09. 2006, 23:23 Lobo napsal:

    A nejhloupější je, že za to do značné míry mohou stupidní statistiky návštěvnosti, které si v pravidlech určily, že musí být současně měřené služby pod jednou doménou. U centra jeto opravdu tragické. Jsem třeba zvyklý přistupovat na stránky o televizním programu přes tv.centrum.cz. Správná adresa tv.aktualne.centrum.cz je vrcholem stupidních sjednocovaích metod. Tady určitě fandím seznamu a jeho jednotlivým transparentním labelům.

  2. 27. 09. 2006, 23:28 e-Jirka napsal:

    Hej, tak tohle je uplne presny! Tohle byla moje hlavni vyhrada k novemu designu hlavni stranky atlasu - ztrata "kompatibility" s ostatnimi sluzbami.
    Libil se mi krok centra nekdy pred 4 lety, kdy za noc kompletne redesignovala cely portal (snad krome webparku) a od te doby to jde s nimi z kopce :)

  3. 27. 09. 2006, 23:58 Radim Hasalík napsal:

    Centrum.cz i Atlas.cz se snaží svoji návštěvnost kulminovat a současná metodika NetMonitoru jim to umožňuje. Sotva se to změní, ale přijde mi to opravdu matoucí. Navíc na to zbytečně doplácí značka daného projektu. Já chci jít na Aktualne.cz a nikoliv Aktualne.Centrum.cz.

    Mezi další nafukovače mimochodem patří třeba iDNES. Pochybuji, že by tito silní hráči přistoupili na úpravu metodiky.

    Líbí se mi snaha Ivo Lukačoviče ukazovat trhu, že oni nemají problémy s "nafukováním" a pro každý projekt mají vlastní doménu. Jejich inzerát na zadní straně Marketing & Média je hodně výmluvný.

    A těším se na příchod Google :)

  4. 28. 09. 2006, 00:22 mrzout napsal:

    [3] Ale seznam prece taky nafukuje. Zkuste si napsat pocasi.cz
    Je to proste, seznam ma nekolik velmi silnych znacek, a tak se mu vyplati je prezentovat zvlast. Tam kde to nefunguje,tam pouziva stejne praktiky jako ostatni. Zadny ideaslismus v tom nehledejte.

  5. 28. 09. 2006, 01:39 Petr napsal:

    [4] No jenže to jsou takové malinké projektíky, u nich ej to celkem logicke.

  6. 28. 09. 2006, 01:45 Radim Hasalík napsal:

    [3] Počasí, slovník a podobné malé služby bych bral jako součást portálu Seznam.cz. Sotva budou na něčem jako Slovník stavět vlastní silný brand. Souhlasím s Petrem v [5] , že to jsou malinké projektíky, které ani nemá cenu vést samostatně. Nevyplatilo by se to. Byl by to pidibrand.

  7. 28. 09. 2006, 02:51 Jiří Macich ml. napsal:

    Hmm, tak tohle Centrum opravdu nezvládá. Řekl bych, že nejlépe to má ošéfované Google.

  8. 28. 09. 2006, 08:13 Michal Kára napsal:

    [3] Tam nejde o zadny "boj o pravdu". Seznam vyuziva toho, ze spousta lidi ho ma nastavenou jako homepage, takze kdyz otevre browser, udela se hit na Seznam.cz a pak treba napise (nebo klikne na odkaz) na Novinky.cz - a maji uzivatele na obou. V tom pripade je samozrejme logicke, ze se snazi to pocitat oddelene, aby vypadali, jako ze maji hodne silnych sluzeb.

    Naopak ostatni portaly maji trebas dost uzivatelu, ale po ruznych sluzbach, takze pokud chteji mit v NetMonitoru "soucet svych uzivatelu", musi scitat weby. Seznam to delat nemusi, protoze u nej roli souctu plni homepage Seznam.cz.

  9. 28. 09. 2006, 08:17 Michal Kára napsal:

    A k clanku: Je to trochu nefer, protoze titulni logo se zmenilo pred par dny a ta (nektera) ostatni se jeste zmenit nestihla.

    Kdyz se podivate na loga mailu, herny, aktualne (+tv), morfea a stare titulni, tak maji hodne podobny styl. Ty ostatni jsou pochopitelne kazdy pes jina ves, to je pravda.

  10. 28. 09. 2006, 08:48 Richard napsal:

    Asi se to celé moc nepovedlo, když jen za pondělí 25.9 vyrostla Atlasu návštěvnost homepage o 10%. Centrum sice psalo, že to zvedene návštěvnost nejméně o 10%, ale o Atlasu nepsali nic. Asi jim to vypadlo z tiskové zprávy :-)

  11. 28. 09. 2006, 09:02 Enthusiasm napsal:

    Centrum je vůbec takové nedoladěné. Např. teď spustili službu fotoalba.cz. Mám svůj účet na centrum email, takže bych očekával, že na tento účet se přihlásím i do této služby. Tak to např. funguje na Seznam.cz, Google.com. Prostě máte jeden účet a můžete na všechny služby portálu.

    Centrum je jiné :-)) Tam jsem vypozoroval, že máte účet na email, na xchat a s každým se dostanete na různé služby. No prostě hrůza. Perličkou je, že při vytvoření účtu na xchatu se mi vytvoří účet na emailu, ale opačně to prostě nefunguje :-)

  12. 28. 09. 2006, 09:56 Pavel napsal:

    [3] On sem Google jeste nevstoupil? Ma domenu google.cz, ma lokalizovane sluzby do cestiny.. co jeste chces? Reklamu v televizi? Tu ma prece take, i kdyz takovou "skrytou", i kdyz opravdu _velmi_ dobre viditelnou.

    Takze jedine, co si ted dovedu predstavit pod pojmem "vstup google do CR" je to, ze jeho vyhledavani bude umet treba morfologii. Ale jinak? On jinak nevstoupil?

    Hasaliku, Hasaliku, ...

  13. 28. 09. 2006, 11:17 Rosta napsal:

    Jen malá poznámka k článku. Microsoft nelavíruje mezi MSN a Live, ale podporuje dvě značky, zaměřené na jinou cílovou skupinu. O rozvoj se starají dvě nezávislé skupiny, strategie obou je odlišná. Jestli v něčem lavíruje, tak je to v označování nových internetových produktů přídavkem Live nebo MSN nebo Passport se mění na Live ID, ale tam je to dané tím, že Live prostě teď táhne víc, v budoucnu to může být jinak, ale s rozvoje MSN a Live to nemá nic společného. Bude obojí.

  14. 28. 09. 2006, 11:24 jilm napsal:

    [13] To je pravda, MSN by měla být značka pro vlastní obsah a Windows Live pro služby. Ale u některých projektů je těžké určit, co má být co, takže třeba videohosting je veden pod hlavičkou MSN a blogy pod Windows Live, což je trochu zvláštní.

  15. 28. 09. 2006, 11:56 Marťas napsal:

    [11] Nemáš pravdu. Svuj nick z e-mailu můžeš použít i pro xchat. Musíš jenom umět hledat :).

  16. 28. 09. 2006, 12:17 Radim Hasalík napsal:

    [12] Pokud Google používá Google.cz, ještě to nutně neznamená úplný vstup na trh. Ten probíhá v několika fázích. Teď tady zřídí pobočku, najmou lidi a teprve poté se to rozjede.

  17. 28. 09. 2006, 12:35 Pavel napsal:

    Pobocka? Lidi? Na co?
    Na vyvoj produktu? Proc?
    Na lokalizaci sluzeb? Proc?
    Na prodej reklamy, resp. tvorbu reklamy? Budiz.. ale nejak si nejsem jist, jaka by to musela byt reklama, aby treba moje mama zacala misto portalu pouzivat Google.

    Takze: co se skryva pod tim tvym "pote se to rozjede". Co se rozjede? Telemarketing?

  18. 28. 09. 2006, 13:13 Michal Till napsal:

    Hodně parády, nic převratného. Z průměru vyníká akorát výborné Aktuálně.cz. Služby Seznamu alespoň kopírují výborný image služeb Google.

  19. 28. 09. 2006, 14:55 Radim Hasalík napsal:

    [17] Zvětší se podíl Google.cz na vyhledávání. Zřejmě v neprospěch Seznamu.

  20. 28. 09. 2006, 16:55 Rixo napsal:

    [11] Placas nesmysly. Nick z mailu jde pouzit na xchat i na fotoalba, stejne tak nick z chatu jde samozrejme na fotoalba atd.. Vsechny komunitni sluzby jsou totiz propojene sluzbou Profily.

  21. 28. 09. 2006, 17:03 llook napsal:

    [12] Ještě by to chtělo, aby se při hledání "robbie novinky" oběvilo "Robbie přistižen". Nebo aspoň doménu http://www.robbie.cz mohli využít takto a ne jenom trapným přesměrováním na t-mobile.

  22. 28. 09. 2006, 17:18 MzK napsal:

    Centrum cz je taková slabota. Hlavně mail, co už nepoužívám. Takové divné UI, a pomalu to běželo. Vyhledávání nevím, google vítězí.
    To že google je lepší, nejlepší je jasná věc ale trochu mi vadí ten monopol. Trochu víc

  23. 28. 09. 2006, 17:39 Fit napsal:

    [22] To že google je lepší, nejlepší je jasná věc ale trochu mi vadí ten monopol. Trochu víc.

    Jenže mail na google je pořád BETA, a to zase vadí mě, protože nesvěřím svou poštu žádné beta verzi (byť od samotného google). Navíc používám na centrum.cz přeposílání hlavičky mailu na mobil formou sms (díky účtu na T-zones), což google také nenabízí. Jinak ve vyhledávání nemá google samozřejmě konkurenci. Jenom mi prostě vadí všechny ty jejich slavné beta verze.

  24. 29. 09. 2006, 00:02 Radim Hasalík napsal:

    [23] Pojem "beta" v podání Google berte spíše jako drobné upozornění ve stylu "pracujeme na tom, přidáváme nové věci". Používám Gmail prakticky každý den. Subjektivně se mi zdá stabilní.

  25. 29. 09. 2006, 09:48 Pavel napsal:

    [24] zajimava definice slova "beta" :) chapu to dobre, ze cely google.com se vsemi jeho sluzbami je vlastne beta, protoze na tom pracuje? A cele Centrum i cely Atlas a Seznam jsou take bety, protoze - predpokladam - na tech sluzbach stale pracuji?

    To bylo hodne slabe vysvetleni alibisticke par lete beta verze Gmailu, ve ktere je stale mozne mazat nalezene maily jen po 20ti.. brrrr.

  26. 29. 09. 2006, 10:03 Radim Hasalík napsal:

    [25] Viděl bych rozdíl mezi Google a Seznamem, Centrem nebo Atlasem. Google zřejmě nepovažuje za službu dokončenou dokud nejsou uživatelům k dispozici všechny funkce a služba není dotažena do konce.

    Kupodivu mazani e-mailu po dvaceti nepovažuji za nějakou zásadní nevýhodu. Většinou zprávy nemažu vůbec (proč taky, když mám 2 GB dat a jen 10 % obsazeného prostoru).

  27. 29. 09. 2006, 10:19 Pavel napsal:

    [26] protoze ty maily snizuji relevanci vyhledavani? Protoze je uz nepotrebuji? Nebo protoze jsem chtel jeden stitek rozdelit na dva, ...?

    Ona ma nekdy nejaka sluzba vsechny funkce k dispozici? Pracoval jste nekdy na vytvareni nejake sluzby? Nejak si nedovedu predstavit, ze by nekdo nekdy na internetu povazoval nejakou sluzbu za dokoncenou. Vemte si treba takove trivialni weblogy.cz - jeden by rekl, ze byly hotove pred rokem. A pritom se stale vylepsuji. Jsou proto snad betou?

    Znate nejakou sluzbu, ktera je dotazena do konce? Dejte mi prosim vedet... povime si to za mesic dva, az bude opet vylepsena. Dobra?

  28. 29. 09. 2006, 11:11 Radim Hasalík napsal:

    [27] Pokud vám Gmail nevyhovuje, jistě používáte jiné řešení. Byl jsem na jedné přednášce Google. Mimo jiné tam vysvětlovali, že každou službu několikrát a různým způsobem testují na lidech (včetně testu online).

    Ohledně beta verzí je Google prostě originální. Máte pravdu v tom, že se služby běžně vyvíjejí za provozu - tzn. objevují se nové funkce.

    Já jsem pouze uvedl, proč si myslím, že Google označuje své služby jako "beta" verzi. Prostě nepovažuje ještě tuto verzi Gmailu za plnou a funkční verzi. Není si jistý kapacitou atd. Důvodů může být hodně.

  29. 29. 09. 2006, 11:14 Pavel napsal:

    [28] prohlasme cely internet za betu a usetrim terabyty v objemu prenasenych dat...

    Doufam, ze se nekdo inspiruje u Google (Ivo, ctes to tu? :)) a prohlasi sve sluzby za alpha verze. Bude to veskrze originalni a vlastne pravdive :-P

    Hasaliku, Hasaliku.. do roka a do dne! :)

    PS: Znas sluzbu, ktera neni testovana na lidech? Nekdo neco pustil, aniz by to predtim komukoliv ukazal a prosel to s nim? At uz vice ci mene sofistikovane? Kdo je takovy blazen? Nerikej, ze ty jsi pustil svuj CMS system, aniz bys ho predtim na nekom zkusil? Nebo snad probuh podle sebe soudis stredni/velke firmy?

  30. 29. 09. 2006, 12:03 Radim Hasalík napsal:

    [29] Ad PS) Ano. Znám služby, které nejsou testovány na lidech. Tím myslím klasické uživatelské testy, kdy se lidem předloží webová stránka na papíru nebo v počítači a oni plní předem stanovené úkoly.

    Většinou je důvodem omezený rozpočet zadavatele, který už nemá peníze na testy. V takovém případě se testy použitelnosti na lidech nedělají a web pouze interně otestuje tým vývojářů.

    Já jsem spustil svůj CMS systém bez uživatelských testů (pokud se bavíme o Marion CMS na Zacinej.cz).

  31. 29. 09. 2006, 13:21 Pavel napsal:

    Ano, bavime se o stejnych testech. A pak tedy vyuziji jen sve posledni vety - tak pracuji nejake stredni/velke firmy? Minimalne vsechny ceske portaly do delat budou. Jen asi tedy neporadaji prednasky, skoda :)

  32. 29. 09. 2006, 13:34 Radim Hasalík napsal:

    [31] Někdy i střední nebo velká firma nemusí chtít investovat do uživatelského testování, protože třeba šetří a peníze investuje do jiných oblastí.

    Nikdy nemůže nastat ideální stav. V takovém případě se postupuje tak, jak jsem popsal ve svém názoru č. [30].

  33. 29. 09. 2006, 13:54 Pavel napsal:

    Uf, tedy.. samozrejme.. ano, teoreticky ucebnicove mas pravdu.

    Takze viz portaly :) ceske portaly to delaji, alespon pokud vim. Stejne jako googlu, coz bych si tipl tedy take. Preci jen ty uzivatelske testy nejsou zase tak drahe, jako pripadne ztraty.

  34. 29. 09. 2006, 14:59 Radim Hasalík napsal:

    [33] To není jen z učebnic. To je praxe :).

  35. 30. 09. 2006, 15:59 Bendie napsal:

    Problém se správným budováním značek se netýká jen Centra a dalších portálů, ale většiny českých firem. Když jsem dělala diplomku na řízení značky v českých bankách, byla jsem překvapená, že nikdo skoro nevěděl, o co jde. Takže bych spíš řekla, že se to bude postupně zlepšovat a že si i Centrum uvědomí, že značka je to nejdůležitější, co mají.

  36. 4. 10. 2006, 07:43 Marty napsal:

    Nechci být šťoura, ale nebylo by lepší psát "hýří" místo "híří"? ;o)

  37. 4. 10. 2006, 16:19 jb. napsal:

    [15] hmm, umet hledat. Nechci nic hledat, chci to proste pouzivat.

  38. 26. 07. 2007, 14:55 Fox Axe napsal:

    Trefný článek, centrum jako značka opravdu pomalu, ale jistě odumírá.

Přidej komentář